Do zadań i kompetencji Burmistrza należy w szczególności:

1. Kierowanie Urzędem Miasta.

2. Zatrudnianie i zwalnianie pracowników Urzędu Miasta, kierowników jednostek organizacyjnych oraz wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu oraz kierowników jednostek organizacyjnych.

3. Powoływanie i odwoływanie Zastępcy Burmistrza.

4. Występowanie z wnioskiem do Rady Miasta o powołanie i odwołanie Skarbnika Miasta.

5. Dokonywanie oceny pracowników samorządowych.

6. Zatrudnianie pełnomocnika ds. ochrony informacji niejawnych.

7. Prowadzenie oraz realizacja zadań planistycznych, organizacyjnych, szkoleniowych i kontrolnych w czasie stałej gotowości obronnej państwa (w czasie pokoju), w czasie gotowości obronnej państwa czasu kryzysu i czasu wojny na terenie miasta w zakresie zadań obronnych.

8. Wykonywanie obowiązków szefa obrony cywilnej oraz obowiązków organu w sprawach zarządzania kryzysowego w tym powoływanie zespołu zarzadzania kryzysowego oraz określanie szczególnych form pomocy dla społeczności lokalnej w sytuacji kryzysowej lub możliwości wystąpienia sytuacji kryzysowej.

9. Wykonywanie obowiązków administratora danych osobowych w tym powoływanie inspektora ochrony danych osobowych.

9a. Wyznaczanie koordynatora do spraw dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

10. Powoływanie pełnomocnika ds. profilaktyki, rozwiązywania problemów alkoholowych i narkomanii.

11. Przygotowywanie projektów uchwał Rady Miasta.

12. Gospodarowanie mieniem komunalnym oraz gminnym zasobem nieruchomości.

13. Opracowywanie programów rozwoju w trybie określonym w przepisach o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.

14. Wykonywanie budżetu miasta.

15. Przedkładanie uchwał Rady Miasta wojewodzie, Regionalnej Izbie Obrachunkowej i innym adresatom oraz zarządzeń Burmistrza Miasta objętych nadzorem Regionalnej Izby Obrachunkowej.

16. Przyjmowanie interesantów w sprawach skarg i wniosków.

17. Wydawanie decyzji administracyjnych.

18. Powierzenie prowadzenia spraw miasta Zastępcy lub Sekretarzowi.

19. Wydawanie upoważnień do wydawania decyzji administracyjnych.

20. Zaciąganie zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków w ramach upoważnień udzielonych przez Radę.

21. Zgłaszanie propozycji zmian w budżecie miasta.

22. Dysponowanie rezerwami budżetu miasta.

23. Blokowanie środków budżetowych.

24. Dokonywanie wydatków budżetowych.

25. Emitowanie papierów wartościowych w ramach upoważnień udzielonych przez radę.

26. Ogłaszanie aktów prawa miejscowego i innych uchwał.

27. Informowanie mieszkańców miasta o założeniach projektu budżetu miasta, kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystywaniu środków budżetowych.

28. Kierowanie bieżącymi sprawami miasta i reprezentowanie go na zewnątrz.

29. Sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad działalnością Wydziału Spraw Obywatelskich i Obronnych, Wydziału Administracyjnego, Wydziału Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Społecznych, Urzędu Stanu Cywilnego i stanowisk samodzielnych.

30. Powoływanie zespołów dla doraźnych celów Urzędu.

31. Realizacja zadań związanych z funkcją organu założycielskiego.